Bedrijven die communiceren verslikken zich nog weleens in de keuze tussen print en online. In de onderstaande infographic worden een 16-tal feiten genoemd, die wellicht ook relevant kunnen zijn voor jouw bedrijf. In dit perspectief leek het mij goed om een parallel te maken met de ontwikkelingen uit de uitgeverij-branche. Uit een recentelijk onderzoek kwamen de volgende trends voor 2013:
- Focus op doelgroepen door crossmediaal uitgeven, social media en nieuwe diensten te combineren;
- Media-uitgaven bewegen zich van print naar andere media (tv en internet);
- De oplages van kranten en tijdschriften nemen af
Dat er tegenwoordig steeds meer crossmediaal wordt gecommuniceerd en dat Social Media daarbij steeds professioneler kan (lees: moet) worden ingezet is niets nieuws. Wat mij het meest opviel aan deze infographic is dat relatiemagazines het erg goed doen. Een goede onlinestrategie is dus uitstekend te combineren met print. De combinatie is een ideale manier om linksom of rechtsom jouw doelgroep te bereiken.
Herkenbaar? Ik ben erg benieuwd naar jouw reactie.
Groet,
Alwin